Stanowisko PIGE w sprawie reorganizacji naczelnych organów administracji państwowej

W związku z powszechnymi informacjami dotyczącymi przygotowywanej reorganizacji naczelnych organów administracji państwowej, zmierzającej do ograniczenia liczby ministerstw i uściślenia zakresu ich kompetencji i odpowiedzialności – Polska Izba Gospodarcza „Ekorozwój” w Warszawie zgłasza następujące uwagi i propozycje dotyczące zakresu reorganizacji w sferze szeroko pojętej ochrony środowiska, a więc z zakresu swojej codziennej działalności.
Dotychczasowa koncepcja, której przewodnią zasadą było zabezpieczenie posad ministerialnych możliwie największej liczbie reprezentantów 3 partii, tworzących koalicję parlamentarną i rządową, w powszechnej opinii nie zdała egzaminu. Uniemożliwia ona sprawne działanie Rządu oraz niejednokrotnie utrudnia znalezienie właściwego adresata spraw, wymagających szybkiego i sprawnego rozwiązania.
Poprzednio działające Ministerstwo Środowiska zostało podzielone między następujące nowe resorty:
1) Ministerstwo Środowiska (do tej pory nie w pełni zorganizowane)
2) Ministerstwo Klimatu
3) Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Bardzo różnie podporządkowane zostały podlegające uprzednio Ministerstwu Środowiska
organy i instytucje centralne oraz instytuty naukowe, takie jak:
-Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
– Lasy Państwowe
– Główny Inspektorat i Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska
– Generalna i Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska
– Zarządy Gospodarki Wodnej (obecnie Przeds. „Wody Polskie”)
– Instytut Kształtowania Środowiska
– Państwowy Instytut Geologiczny
– Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej
– Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych
– Instytut Badawczy Leśnictwa
W efekcie wprowadzonych po 2019 r. zmian, stworzony został chaos kompetencyjny i brak odpowiedzialności za określone działy gospodarki narodowej. Nowe Kierownictwa Resortów zajmują się nie merytorycznymi zagadnieniami i zarządzaniem podporządkowanymi sferami, ale
głównie czystkami personalnymi i obsadzaniem stanowisk kierowniczych swoimi zaufanymi ludźmi.
Stosunkowo przyzwoicie wygląda na tym tle działalność Ministerstwa Klimatu, które jest w obecnym układzie względnie kompetentne w zakresie przejętych obowiązków, choć załatwia tylko fragment zagadnień wchodzących w zakres ochrony środowiska. Uzgadnianie spraw
inwestycyjnych, zezwoleń, koncesji i wydawanie decyzji administracyjnych wymagających wiedzy i specjalistów z kilku specjalności ekologicznych, przekracza obecnie kompetencje nowych resortów.
Ochrona środowiska jest dziedziną interdyscyplinarną, wymagającą wszechstronnej wiedzy i doświadczenia. Powierzenie obecnych resortów młodym działaczom partyjnym jest nieporozumieniem. By zadania z zakresu ochrony środowiska były prawidłowo realizowane
należy doprowadzić do integracji naczelnych organów administracji, zbliżonej do poprzednio istniejącego modelu. Niezbędne jest połączenie Ministerstwa Klimatu i Ministerstwa Środowiska oraz przejęcie problemów gospodarki wodnej na obszarze kraju od dotychczasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej. Żegluga śródlądowa winna stanowić dział
Ministerstwa Infrastruktury. W nowotworzonym, zintegrowanym Ministerstwie Środowiska winna bezwzględnie znaleźć się gospodarka wodna, jako jedno z wiodących zagadnień z odpowiednim zabezpieczeniem finansowania tej gospodarki, która należy obecnie do najbardziej zaniedbanych działów środowiska.
Do rozważenia jest zakres zaangażowania nowego Ministerstwa Środowiska w rozwój energetyki odnawialnej, która w dotychczasowych ramach organizacyjnych została totalnie zaniedbana. Wykorzystanie dla jej szybkiego rozwoju rezerw tkwiących w hydroenergetyce,
biogazowaniu, zwłaszcza wykorzystującego odpady organiczne, jako elementu gospodarki obiegu zamkniętego. wskazuje na możliwości powiązania OZE z nowym Resortem Środowiska.

Przedstawiając te krótkie i bardzo ogólne propozycje, PIG „Ekorozwój” pragnie zwrócić uwagę na potrzebę bardziej starannego doboru kadr na szczeblu kierownictw nowych resortów.
Nominację na szczebel ministerialny powinien otrzymywać kandydat co najmniej z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym, w tym na samodzielnym stanowisku kierowniczym oraz posiadający niezbędny zakres doświadczenia życiowego, pozwalający na krytyczną, obiektywną oceną podejmowanych przez siebie decyzji.

Ostatnie aktualności

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

POMAGAMY OD 1997 ROKU

POLSKA IZBA GOSPODARCZA EKOROZWÓJ

Jako Polska Izba Gospodarcza Ekorozwój, od 25 lat zrzeszamy podmioty gospodarcze oraz samorządy działające w zakresie realizacji przedsięwzięć związanych z ekologią i ochroną środowiska. W naszym zespole pracują wybitni naukowcy, praktycy biznesu, a przede wszystkim osoby żywo zainteresowane przedsięwzięciami proekologicznymi.