„Stanowisko PIG Ekorozwój dotyczące polityki energetycznej państwa” autorstwa prof. Andrzeja Jasińskiego

Zapraszamy do zapoznania się ze stanowiskiem Izby.

Stanowisko Polskiej Izby Gospodarczej w sprawie nowoczesnej polityki energetycznej państwa

W obliczu dynamicznych zmian technologicznych, społecznych i klimatycznych, państwo powinno przyjąć strategię transformacji energetycznej, zmierzającą ku budowie zrównoważonego, bezpiecznego i społecznego systemu energetycznego, który:

zapewnia niezależność energetyczną,

– wspiera dekarbonizację i rozwój OZE,

– integruje energetykę jądrową jako stabilne źródło,

– rozwija hydroenergetykę i magazynowanie energii,

– angażuje społeczeństwo w produkcję i zarządzanie energią,

– uwzględnia realia społeczno-gospodarcze w kontekście „Europejskiego Zielonego Ładu” (Green Deal EU).

1. Złagodzenie Europejskiego Zielonego Ładu (Green Deal EU)

– Rewizja regulacji środowiskowych w rolnictwie i przemyśle.

– Uproszczenie procedur inwestycyjnych i raportowania środowiskowego.

– Wprowadzenie elastycznych mechanizmów realizacji celów klimatycznych.

– Ochrona konkurencyjności przemysłu i bezpieczeństwa społecznego.

2. Instytucjonalne wsparcie transformacji

– Utworzenie Agencji Transformacji Energetycznej i wkomponowanie jej w strukturę Ministerstwa Energetyki i Ministerstwa Przemysłu.

– Zintegrowanie polityki energetycznej z klimatyczną, przemysłową i społeczną.

– Fundusze UE i krajowe na inwestycje w infrastrukturę i innowacje transformowanej energetyki.

3. Optymalizacja prawa energetycznego

– Uproszczenie procedur przyłączeniowych dla OZE, magazynów, MEW, ESP.

– optymalizacja warunków dla tworzenia gminnych systemów OZE.

– Integracja energetyki jądrowej i hydroenergetyki z systemem taryfowym i bilansowania.

– Zniesienie barier koncesyjnych dla mikroinstalacji i społecznych modeli energetycznych.

– Elastyczne taryfy dla prosumentów i wspólnot energetycznych.

4. Rozwój OZE i magazynowania energii

– Wsparcie dla energetyki w oparciu o wiatr, fotowoltaikę, biomasę i geotermię.

– Priorytet elektrowni szczytowo-pompowych (ESP) oraz magazynów energii jako stabilizatorów sieci.

– Rozwój inteligentnych sieci, umożliwiających dwukierunkowy przepływ energii i informacji, integrujących OZE, magazyny energii, odbiorców i prosumentów oraz wykorzystujące technologie cyfrowe do optymalizacji pracy sieci.

– Rozwój wirtualnych elektrowni jako cyfrowych systemów zarządzania, które agregują rozproszone źródła energii (OZE, kogeneracja, biogazownie), magazyny energii, odbiorców i prosumentów.

5. Energetyka jądrowa jako filar stabilności

– Budowa dwóch elektrowni jądrowych (Lubiatowo-Kopalino, Pątnów) o mocy ≥ 6 GW do 2043 r.

– Wsparcie dla SMR (małych reaktorów modułowych) w przemyśle i ciepłownictwie.

– Integracja energetyki jądrowej z systemem OZE i magazynami energii.

– Edukacja społeczna i transparentność inwestycji.

6. Rozwój energetyki społecznej i wodnej jako filar transformacji

– Hydroenergetyka: rozbudowa małych elektrowni wodnych (MEW) i budowa nowych elektrowni szczytowo-pompowych (np. Tolkmicko, Rożnów 2, Młoty, góra Jawor- Solina), integracja z systemem magazynowania.

– Formy społecznego uczestnictwa:

  • Klastry energetyczne: lokalna współpraca producentów i konsumentów
  • Wspólnoty energetyczne i spółdzielnie: społeczny model produkcji i dystrybucji energii.
  • Prosument zbiorowy i wirtualny: umożliwienie wspólnego korzystania z instalacji OZE, także na odległość.
  • Regionalne sieci energetyczne: rozwój lokalnych sieci dystrybucyjnych, społeczna kontrola inwestycji i zarządzania.

Rezerwowe źródła energii, będące w gestii państwa, oparte na tradycyjnych technologiach (węgiel, gaz, biomasa, olej opałowy), winny zapewniać stabilność systemu elektroenergetycznego w sytuacjach niedoboru mocy z OZE, działać jako zabezpieczenie w przypadku awarii, ekstremalnych warunków pogodowych lub nagłych skoków zapotrzebowania, pełnić funkcję interwencyjną w systemie bilansowania energii.

Przykładowe cele do 2035 r.

ObszarCel strategiczny
Udział OZE w miksie energetycznym≥ 70%                               
Moc magazynów energii           ≥ 10 GW                             
Moc jądrowa                     ≥ 6 GW                              
Moc hydroenergetyki (MEW+ESP)   ≥ 2 GW                              
Liczba prosumentów              ≥ 3 mln                             
Liczba wspólnot/klastrów ≥ 1000                              
Emisje CO₂ z energetyki         ↓ o 60% względem 2023 r.            

Energetyka państwa powinna ewoluować od modelu scentralizowanego i konwencjonalnego ku zdecentralizowanemu, spłecznemu i zrównoważonemu systemowi energetycznemu. Państwo nie musi kontrolować produkcji energii, ale powinno tworzyć warunki prawne, infrastrukturalne i finansowe, które umożliwią rozwój OZE, magazynowanie energii i aktywny udział społeczeństwa w transformacji energetycznej.

Ostatnie aktualności

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

POMAGAMY OD 1997 ROKU

POLSKA IZBA GOSPODARCZA EKOROZWÓJ

Jako Polska Izba Gospodarcza Ekorozwój, od 25 lat zrzeszamy podmioty gospodarcze oraz samorządy działające w zakresie realizacji przedsięwzięć związanych z ekologią i ochroną środowiska. W naszym zespole pracują wybitni naukowcy, praktycy biznesu, a przede wszystkim osoby żywo zainteresowane przedsięwzięciami proekologicznymi.